Każdego dnia miliony Polaków odwiedzają strony typu social media. Pierwszy wielki boom na te witryny w Polsce odnotowano, kiedy pojawił się portal nasza-klasa.pl. Serwis osiągał nawet 500 milionów wyświetleń miesięcznie, co obecnie nie jest już wynikiem robiącym ogromne wrażenie, ale wówczas z sieci korzystało około 40 proc. Polaków. Gdzie dziś mamy konta? Do jakich serwisów się logujemy i ile spędzamy w nich czasu?
Serwisy społecznościowe w Polsce – z jakich stron korzystamy?
Trendy w sieci zmieniają się bardzo dynamicznie. Kiedyś standardem był komunikator Gadu-Gadu. Obecnie nadal istnieje, ale ma tylko niewielki procent tych użytkowników, którzy cenili go lata temu. Natomiast wspomniany serwis nasza-klasa.pl został zamknięty w 2021 roku. Na popularność poszczególnych social mediów wpływ mają m.in. bieżące wydarzenia. Relacje z wojny z pewnością spowodują, że wzrośnie zainteresowanie Twitterem – wpisy z tego serwisu są bardzo często cytowane w mediach, pokazywane w programach telewizyjnych, ale nie mamy jeszcze danych dotyczących oglądalności za luty i marzec.
Według wyników badania Mediapanel ze stycznia 2022 roku, lista najpopularniejszych serwisów społecznościowych w Polsce wygląda następująco:
- Facebook – 26,63 miliony użytkowników. Oznacza to, że serwis odwiedziło ponad 88 proc. internautów w Polsce. Średnio spędzili oni na platformie 17 godzin, 34 minuty i 38 sekund.
- Instagram – trochę ponad 16 milionów korzystających. Średni czas użytkowania serwisu to 4 godziny, 51 minut i 30 sekund.
- TikTok – blisko 13,5 mln odwiedzających, którzy przeciętnie poświęcili 16 godzin, 5 minut i 32 sekundy na przeglądanie witryny.
Inne serwisy, które odnotowały wysokie wyniki to przede wszystkim Twitter z rezultatem blisko 10 mln odwiedzin. Na platformie tej użytkownik spędził przeciętnie 46 minut. Pinterest zdobył niemal 8,5 mln internautów, którzy średnio korzystali z niego przez 51 minut i 48 sekund. Prawie 8 mln odbiorców ma w naszym kraju Snapchat i przeglądają go oni średnio przez 3 godziny, 8 minut i 32 sekundy. Dobry wynik osiągnął również skierowany do specjalistów serwis Linkedin. Zanotował ponad 6 milionów odbiorców, natomiast średni czas spędzony w tej witrynie przez internautów wynosił 12 minut.
Wśród popularnych stron znalazł się również polski portal. Ponad 4,5 miliona odbiorców odnotował Wykop, na którym użytkownicy przebywają średnio 17 minut i 35 sekund. Dużą popularnością cieszył się w Polsce także portal siepomaga.pl, który służy organizowaniu zbiórek – uzyskał on 3,73 mln odbiorców, a średni czas korzystania ze strony wynosił 3 minuty i 54 sekundy. Czemu tak mało? Otóż najczęściej internauta trafia do tej witryny po zobaczeniu informacji o zbiórce na jakiś szczytny cel. Po zapoznaniu się ze szczegółami albo decyduje się zasilić konto, albo zamyka stronę. Stąd taki wynik.
Ważna informacja jest taka, że w stosunku do grudnia 2021 roku wszystkie popularne serwisy społecznościowe zyskały na zainteresowaniu. Duży wzrost osiągnął Facebook – ponad 600 tys. użytkowników. W przypadku Instagrama było to ponad 500 tys. internautów, natomiast najlepszym wynikiem może pochwalić się TikTok, który zyskał ponad milion odbiorców. Natomiast pod względem wzrostu procentowego najlepszy rezultat odnotował Snapchat i siepomaga.pl. Odpowiednio było to 11,6 proc. i 12,4 proc.
Dlaczego korzystamy z serwisów społecznościowych?
Za używaniem takich stron przemawia wiele argumentów. Niektórzy korzystają z nich aktywnie, inni sporadycznie. Najczęściej robimy to dlatego, że chcemy:
- Poznać nowe osoby – dla wielu jest to sposób na nawiązanie kontaktów, znajomości, przyjaźni czy nawet znalezienie partnera.
- Uzyskać dostęp do zleceń i ofert pracy – to bardzo często źródło klientów i zatrudnienia. Wiele firm ogłasza się na platformach tego typu.
- Kontaktować się ze znajomymi – to sposób na podzielenie się zdjęciami z ostatnich wakacji, wymianę poglądów i rozmowę z kimś, kto mieszka gdzieś daleko od nas i nie możemy się z nim spotkać na żywo.
- Znaleźć pracę w branży social media – takie platformy umożliwiają prowadzenie działań promocyjnych. Na GoWork dostępnych jest wiele ofert dla specjalistów od reklamy w serwisach społecznościowych.
Jak wielu ekspertów pracuje w branży?
Trudno znaleźć oficjalne dane dotyczące liczby specjalistów, którzy zatrudnieni są w social mediach, natomiast z biegiem lat coraz więcej firm potrzebuje takich ekspertów wśród pracujących w dziale marketingu. Ponadto dużo jest na rynku freelancerów, którzy realizują zlecenia dla klientów. W portalu pracy GoWork w marcu 2022 roku widniały ogłoszenia dotyczące możliwości zatrudnienia na następujących stanowiskach:
- Social media analyst – zadaniem takiej osoby jest m.in. przygotowywanie analiz ilościowych i jakościowych.
- Specjalista ds. marketingu i social mediów – w tym przypadku wymagana jest nie tylko wiedza z zakresu serwisów społecznościowych, ale również ogólne doświadczenie w marketingu.
- Social media manager – praca ta polega na opracowywaniu strategii i zarządzaniu mediami społecznościowymi.
- Paid social specialist – zatrudniony realizuje kampanie m.in. w ramach Facebook Ads.
Serwisy społecznościowe dają duże możliwości pod względem promocji działalności biznesów z różnych branż. Nie jest tak, że to odpowiednie miejsca do reklamowania wyłącznie firm działających w sferze rozrywki. Np. Facebook wykorzystywany jest m.in. przez marki z branży przemysłowej, produkcyjnej, a nawet przez zakłady pogrzebowe. To dodatkowy i częściowo bezpłatny kanał komunikacji z klientami. Ponadto serwisy społecznościowe docierają do różnych grup docelowych, więc można dobrać je tak, aby osiągnąć jak najlepsze wyniki. Najwięcej młodzieży gromadzi Tik Tok, natomiast do ekspertów można dotrzeć poprzez Linkedin. Pozostaje kwestia podjęcia odpowiednich decyzji co do wykorzystania budżetu reklamowego.